Kalas och lite annat..

Förra helgen var det en riktig kalashelg för oss. På fredagen firade vi vår äldsta dotter Madeleine som fyllde 30 år på lördagen. Madde bjöd på goda tacopajer och till fikat fick vi en mycket god cheesecake med bär på..mums ! Det var mycket trevligt kalas.

Dagen efter på lördagen så hade Össjö IS anordnat för första gången ett lopp för vem som helst som ville delta. Det var fyra olika sträckor 1,8 km, 3,0 km, 6,0 km och 10 km. Jag och dottern och sonen och barnbarnen Noel i vagn och Fazzi i koppel gick 10 km och vädret var toppenbra, soligt och fint. Sen blev det fika i klubbstugan.

På eftermiddagen var vi på 95 - årskalas för vår kära vän Stig som var en av de första i vår orienteringsklubb när den bildades. Stig har koll på vår bygd och berättar mer än gärna mycket trevliga historier om hur det var förr här. Trevlig och pigg i knoppen är han kära Stig. Vi var runt 65 stycken på kalaset och vi bjöds på kallskuret, sallad och potatissallad och till fikat blev det Prinsesstårta.

I torsdags så var vi på utflykt med jobbet och då åkte vi till fina Skottorps Slott. Där fick vi höra historien om slottet och att det faktiskt varit ett kungabröllop där mellan Karl XI och danska Ulrika Eleonora. Efter dåligt underhåll av slottet så var det i dåligt skick. Men när det köptes av Kommersrådet Peter Möller så renoverades och slottet och parken och affärerna blomstrade igen. Nu ägs det av familjen Muller och med slottet, fina mejeriet och choklateriet på tomten så är det ett mycket fint utflykts mål.

Fina slottet

Det fanns två fina kakelugnar

Fina utsmyckningar på dörrarna

Och på väggarn, där var också påmålat draperier och de såg verkligen äkta ut

Ett av de många vackra rummen

Efter guidningen på slottet så besökte vi det fina Mejeriet där de tillverkar jättegod ost, bl.a Ambrosia ost och den var sagolikt god. Hade tänkt köpa hem någon bit men vi har rätt mycket ost i kylen. Vi fick provsmaka alla ostarn de tillverkar och så säljer de mjölk också där. Vi fick se en film hur det går till när de tillverkar ostarna. Skottorps Mejeris ostar går visst att köpa i Ostbutiken i Ängelholm.

Mejeriet, mycket vacker byggnad

Efter besöket i mejeriet så var vi på slottets Choklateri och Café och där blev det mumsiga räkmackor och en liten kaka, eller tre chokladpraliner fick man välja mellan. Efter fikan så åkte vi mot Änglastan igen.

På jobbet så har vi som sagt inte mycket kvar mer än knappt två veckor. Vi har bland annat gjort fler allumbollar som vi fått beställning på, varit ute och satt vårblommor i några av våra pallkragar m.m och jag har hållit på med ett litet hotell. Det ser mest ut som ett fuskbygge mitt hotell. Men jag hoppas mina små gäster ska trivas där iaf. Det är ett insektshotell som jag gjort och det ska vi sätta ut i trädgården snart. Fick lite hjälp av killarna ibland men det mesta har jag gjort själv.

I fredags var jag och Peter på After Work på Restaurang Stationen där blev det några öl och lite käk men vi åkte hem rätt tidigt därifrån.

På väg med bussen

Igår var jag ute i trädgården hela eftermiddagen och vårstädade uteplatserna och rabatterna. Peter gjorde hjälpte mej att göra klart det sista i min avslutande rabatt och efter det sådde han gräs där och det är skönt att den äntligen är klar. Det var ett mastodont projekt som jag lagt ner massor av tid på.

Axlarna och nacken värker idag av allt trädgårdsarbete igår så idag har jag mest tagit det lugnt. Fick besök av Malin och Stefan en stund för de skulle byta till sommardäck på bilen så jag och barnbarnen tog en liten promenad. Lillebror ville inte ha på sin mössa så den håller han på att ta av här. (Men han får inte vara med på bild heller så det blev en perfekt maskering) :D

Hårige "Storebror" och lille Noel i vagnen

Vi var iväg en stund och handlade lite och jag köpte två färgburkar som jag skulle ha till lite trädgårdskonst och det pysslade jag med efteråt och det var riktigt kul att skapa. Har blivit mer inspirerad av jobbet på att skapa olika grejor.

Här är dagens alster i hönsnät och sprayfärger :

En ros

En guldkrona

En fjäril

Hmm..skulle föreställa en boll :D

Hos min som och hans sambo har det i helgen fötts tre stycken lamm men tyvärr så dog den sista av lammen under natten. Måste åka dit snart och kolla på de små liven.