Regnet bara öser ner...

Grått och trist blir det när det regnar..fast denna är ju svartvit...

De senaste dagarna har nästan bara regnat bort, det är bara på kvällarna och någon liten stund på dagen som det varit uppehåll och jag har passat på att gå ut. Men idag har det knappt varit något uppehåll alls och jag är lite rastlös idag. Passade på att bada två av våra tre katter och det var välbehövligt iaf för Findus som var trög i pälsen av pollen eller nått. De är ju utekatter mest och blir ju smutsiga emellanåt. Wilma gillade inte att bada men sen efteråt har hon som inte gillar att vara inne så länge legat och haft det mysigt i mitt knä länge.

Knas-Wilma <3 Hon gapade sömnigt precis när jag tryckte av ;-) blev en kul bild..

Dripp, dropp..

Emellan badningarna så åkte vi på en loppis som inte ligger så långt härifrån och jag köpte två fina ljuslyktor, två grisar, en fin kanna och en tavla. Peter köpte lite han också..

Sågdammen i byn...

Igår passade jag på att städa och tvätta lite när det ändå mest regnade. Men när jag var klar så var det uppehåll och jag tog några bilder i trädgården på våra blommor och fruktträd. Stavarna blev luftade med och så blev det lite bilder under promenaden också. När jag var på väg hemåt hörde jag en katt gnälla bara en bit från där vi bor och det var Findus. Tog en bild på honom och mej vid rapsfältet :-) finns med i collaget..
Blev en god kall öl i kvällssolen med innan det var dags att gå in och kolla på Mellon.

Ah !!! så gott...

Hoppas att det regnat av sig idag för i morgon ska jag med jobbet på en liten utflykt till Helsingborg. Några ska fiska och några ska gå på fina Fredriksdal och där ska jag vara också. Får väl ta med regnstället iaf i morgon och jag har ju bara ett annars hade jag nog trotsat regnet och gett mej ut idag för jag blir ju så förbaskat rastlös av att vara inne en hel dag. Har en korg med stryktvätt som jag kanske kunnat fixa idag men hade ingen som helst lust till det. Har köpt nytt strykjärn och nytt fräsigt tyg till strykbrädan så jag skulle kanske få ny inspiration..men funkade inte heller ;-) hatar att stryka !!!!

Ha en fin vecka !!! Kram Annika

Happy day !!!

Igår var en riktigt lång och seg dag och jag tyckte jag hann med både att tvätta, fotografera, ta en lång stavpromenad, sopa i källaren, sitta i solen och ändå var det massor kvar av dagen och allt kändes så urtrist...
Så redan igår frågade jag om vi inte kunde ta oss till vårt vackra vandrings-smultronställe och vårt fina fika-smultronställe Klåveröds Vandrarhem & Café. Vi har tänkt länge att vi skulle dit igen nu i vår men annat har kommit i mellan...

Café Klåveröd i Oktober i härlig höstskrud. Väl värt ett besök..

Så idag har jag haft en underbar dag med käre maken, och canonen i vårskrudade vackra Klåveröd vid Söderåsen. Vi hade tur med vädret, det var soligt och fint och inte för varmt. När vi körde hemifrån såg det först ut till att bli regn, men molnen skingrade sig och det blev fint. När vi kom fram så började vi med att vandra på stigen som går över en mosse, Tranerödsmosse.

Maken på väg över spången över mossen i oktober...

Traneröds mosse i oktober...

Stigen som har spång över mossen, gick vi på i höstas men vi fick avbryta för det var allt för blött där. Så idag trodde vi att det skulle vara bättre för det har knappt regnat. Men ack vad vi bedrog oss ! vi kom ungefär lika långt som förra gången och vi insåg att våra gympadojjor nog inte var så lämpade att ta sig över mossen med. Men skoj med lite utmaningar men vi var inte inne på att våra fötter behövde ett gyttjebad ;-) Men skam den som ger sig !!! nästa gång ska vi gå över där utrustade med stövlar...För inte tänker vi ge upp så lätt...

Vi hittade en ny oprövad stig, för oss iaf , som bl.a gick förbi Tranerödsvägen, Ekebacken och Lilla Klåveröd. Och det är det som är så härligt med att vandra just här. För fast vi gått här flera gånger och olika årstider, så har vi ännu inte gått på samma stigar mer än en kort bit, utan det har blivit nya stigar och nytt att fotografera..Me like !!! Och som vanligt så avslutade vi hos alltid lika trevliga cafévärdinnan och hennes trevliga personal, på Klåveröds Vandrarhem & Café.

Efter vandringen satt den här goda medelhavspajen som en smäck...

Men kaffesugen var jag också men maken tyckte att vi skulle ha något gott till kaffet med, och Cafévärdinnan Ann hade lagt ut en bild på FB, på en smarrig Schweizisk Rabarbepaj. Från ett recept från hennes svärmor och den måste vi ju bara prova. Och god och inte så sött var den, men min favorit är fortfarande choklad/cocostosca...Yummi !!!!

Schweizisk Rabarbepaj och gott kaffe var toppen i härliga vårsolen...

Precis när vi fikat färdigt kom en koltrast hane och spatserade på gräset i jakt efter något att äta, så jag plockade upp min kamera och tog lite bilder på honom. Han stannade till lite då och då som att han undrade..Är du kvar än ? :D

Trötta och proppmätta, iaf jag, så körde vi sedan hemåt...

Hejdå ! vackra Söderåsen..

Hem mot blommande rapsfält som vi har utanför vårt köksfönster och så långt ögat kan nå..